Voorbereiden op (te) warme dagen

De eerste warme dagen van deze zomer zijn een feit met temperaturen die deze week boven de 30°C stijgen. Omdat de temperatuursindicator zoals vastgelegd in het ozon- en hittplan overschreden worden, werd de waarschuwingsfase van het ozon- en hitteplan en het Vlaamse warmteactieplan geactiveerd. Dat wil zeggen dat de algemene bevolking én professionelen die werken naar kwetsbare doelgroepen gevraagd worden om extra maatregelen te nemen om zichzelf en risicogroepen te beschermen. 

Ook komende maanden kan het erg warm worden, in de toekomst zal dat namelijk nog vaker gebeuren door de klimaatopwarming. Jammer genoeg veroorzaken deze erg warme dagen heel wat overlast, ook op vlak van gezondheid: van hoofdpijn en slapeloosheid tot uitdroging en hitteslag. Zeker kinderen, sociaal geïsoleerden en ouderen zijn dan extra kwetsbaar. 

Er zijn gelukkig veel eenvoudige maatregelen om de gezondheidseffecten door extreme warmte te voorkomen of verminderen: zoals voldoende drinken, koelte opzoeken en je voorbereiden. Draag daarbij steeds zorg voor jezelf en voor anderen. 

Neem een kijkje op www.warmedagen.be voor meer informatie, een hele reeks tips en wat te doen bij gezondheidsklachten door te warm weer. Hieronder geven we graag enkele van de belangrijkste voorzorgen die je kan nemen mee. 

Afkoelen bij warm weer
Het is zeer belangrijk dat je het niet te warm krijgt wanneer de temperaturen oplopen. Draag aangepaste kleding, een hoofdeksel en zonnebril. Zoek koele plekken op en bewaar je inspanningen voor de koelere momenten van de dag.  

Beschermen tegen de zon
We zien de zon graag komen maar vergeet niet dat we ons ook goed moeten beschermen tegen deze warmtebron. Weet je dat het warm gaat worden? Zorg dan dat je altijd water bij je hebt wanneer je de deur uitgaat. Zorg er ook voor je regelmatig in te smeren met zonnecrème. 

Drinken en eten bij warm weer
Te weinig drinken is samen met het te warm hebben een van de belangrijkste oorzaken van gezondheidsproblemen op erg warme dagen. Drink meer water dan gewoonlijk: minstens 1,5 liter in rust, drink ook regelmatig en vóór je dorst hebt.
.
Sporten in de hitte
Beweging is belangrijk, zowel voor je fysieke als mentale gezondheid. Beweging en een goede algemene conditie zorgt ervoor dat je je sneller kan aanpassen aan de warmte. Maar! Op erg warme dagen reageert je lichaam anders en is je natuurlijke vocht- en warmteregeling uit balans.

Zorg voor elkaar
Ouderen zijn een erg kwetsbare groep op warme dagen. Ze voelen minder snel dat ze dorst hebben en kleden zich vaak te warm. Zorg je voor een oudere? Ga op warme dagen extra langs of bel regelmatig en vraag de behandelende huisarts regelmatig langs te komen voor een controle. 

Ook baby's en jonge kinderen hebben op warme dagen behoefte aan extra zorg. Zuigelingen hebben nog moeite om hun lichaamstemperatuur te reguleren en zijn extra gevoelig voor uitdroging. Kinderen jonger dan 3 jaar kunnen hun behoeften of ongemakken niet altijd goed duidelijk maken. Jonge kinderen reageren ook anders op warmte dan volwassenen en hebben op warme dagen meer aandacht nodig. 
 
 



Contactgegevens

Stad Zottegem
Gustaaf Schockaertstraat 7
9620 Zottegem
09 364 65 00
Btw BE 0207 444 990
Contacteer ons


© Stad Zottegem - Alle Rechten Voorbehouden - Powered by The eForum Factory