Home  /  Over Zottegem en haar bestuur  /  Publicaties  /  Corona infopagina  /  Hulp bij Covid Safe Ticket

Hulp bij Covid Safe Ticket


Vanaf 1 november moet je in het hele land het Covid Safe Ticket (ook wel coronpas genoemd) kunnen voorleggen in onder meer de horeca en in fitnesscentra. Waar kun je zo’n coronapas halen, wat als je geen smartphone hebt en hoe geraak je eraan als minderjarige?

Iedereen vanaf 12 jaar heeft de coronapas nodig om op restaurant, café of naar de fitness te gaan. Je kan die code, die bewijst dat je werd gevaccineerd, op je smartphone zetten of een formulier telefonisch aanvragen. Maar dat is niet voor iedereen zo vanzelfsprekend. Hiervoor zijn er verschillende mogelijkheden en een aantal stadsdiensten bieden ondersteuning aan voor mensen die dringend een certificaat nodig en niet handig zijn met een computer of smartphone.

Hoe geraak je aan een Covid Safe Ticket?

1. Installeer de app op je smartphone
De app kan gedownload worden via de Play Store (Google) of App store (Apple). Een link naar beide stores vind je terug op de website Covidsafe.be. Na installatie moet je je aanmelden met een digitale sleutel (zoals Itsme of een elektronische identiteitskaart) en zijn je certificaten beschikbaar om te downloaden en te bewaren.

2. Print je Covid Safe Ticket
Je surft naar MijnGezondheid.be of naar MijnBurgerprofiel. Je meldt je aan met één van de digitale sleutels. Op de website staan je certificaten. Je kan ze downloaden en afdrukken. Druk voor alle zekerheid het certificaat van volledige vaccinatie af (dosis 2/2).

3. Vraag je Covid Safe Ticket telefonisch aan
Lukt het je niet om de app te installeren, dan kan je ook 24/24 de helpdesk bellen op 078 78 78 50. Je vaccinatiecertificaat wordt dan per post opgestuurd. Hou er rekening mee dat je certificaat ongeveer een week onderweg is.

4. Dringend een Covid Safe Ticket nodig?
Heb je dringend een Covid Safe Ticket nodig en lukt het je niet om het uit te printen? Dan kan je voor hulp terecht aan het onthaal bij het Administratief Centrum Sanitary tijdens de openingsuren (iedere werkdag 9 tot 12 uur). Ook in de bibliotheek kan je tijdens de openingsuren terecht om je ticket af te drukken als je thuis geen printer en/of computer hebt.

Let op: om je Covid Safe Ticket aan te vragen en af te drukken heb je identiteitskaart én je PIN-code van je identiteitskaart nodig!

 

Problemen met je PIN- of PUK-code van je eID?

PIN-code verloren of geblokkeerd?
Maak een afspraak bij de dienst burgerzaken via deze link: Zottegem/Welkom - Burgerzaken agenda. Breng je PUK-code en identiteitskaart mee. De loketmedewerker deblokkeert je kaart en je kan een nieuwe PIN-code invoeren.

PIN- en PUK-code verloren?
Je kan jouw codes online aanvragen via deze link: Zottegem.egovflow.be/request/add/PIN-PUK of je kan een afspraak maken bij de dienst burgerzaken via deze link: Zottegem/Welkom - Burgerzaken agenda.
Na ongeveer 2 weken komen je codes toe bij de dienst burgerzaken. Je wordt hiervan verwittigd.
Je maakt een afspraak bij de dienst burgerzaken om je identiteitskaart opnieuw in te stellen. Je moet hiervoor persoonlijk langskomen en je identiteitskaart meebrengen.

Meer informatie over het Covid Safe Ticket: Covidsafe.be/nl/veelgestelde-vragen.