Met de Belgische identiteitskaart of eID toon je aan dat je ingeschreven bent in het bevolkingsregister van België en bewijs je in het buitenland jouw nationaliteit en identiteit.
In de eID zit een microchip gebouwd waarmee je:
- jouw identiteit online kunt bevestigen;
- documenten elektronisch kunt ondertekenen.
Sinds 1 maart 2014 is de geldigheidsduur van een eID 10 jaar (oudere kaarten blijven nog 5 jaar geldig). Je vindt de geldigheidsduur aan de voorzijde van jouw kaart. Uitzondering is de eID voor jongeren van 12 tot 18 jaar, die maar 6 jaar geldig is. De eID voor personen vanaf 75 jaar is 30 jaar geldig, maar het certificaat voor de elektronische handtekening moet wel om de 10 jaar vernieuwd worden.
Na de aanvraag van jouw eID krijg je een brief met een pincode en een pukcode toegestuurd op jouw domicilieadres.
- Je hebt jouw pincode nodig elke keer je jouw eID wilt gebruiken.
- Je hebt jouw pukcode nodig om jouw pincode de eerste keer in te stellen of als je jouw pincode niet meer weet, wilt wijzigen of deblokkeren.
Voorwaarden
- Op de leeftijd van 12 jaar krijgt elke Belg automatisch een identiteitskaart.
- Kinderen die 12 jaar worden en nog een geldig kids-ID hebben, ontvangen pas automatisch een eID op het moment dat hun kids-ID vervalt, ten laatste op de leeftijd van 14 jaar en 9 maanden. Vanaf 15 jaar ben je verplicht om jouw identiteitskaart altijd bij je te hebben.
Hoe aanvragen?
Vanaf de leeftijd van 12 jaar ontvang je automatisch een oproepingskaart om jouw eID bij de Dienst burgerzaken aan te vragen.
Ook als de geldigheidsperiode van jouw eID verloopt, ontvang je automatisch een oproepingskaart, om een nieuwe eID aan te vragen.
In een aantal gevallen kan je ook op eigen initiatief een eID aanvragen bij uw gemeente:
- als uw eID verloren, gestolen of beschadigd is;
- als uw pasfoto niet meer gelijkend is;
- als u van naam of geslacht verandert;
- bij een inschrijving na verblijf in het buitenland of ambtelijke schrapping;
- als u een kaart aanvraagt in een andere landstaal.
Let op! Als Belg ben je altijd verantwoordelijk om jouw eigen identiteitsdocumenten te beheren. Hou daarom zelf de vervaldatum in het oog. Het is altijd mogelijk dat jouw oproepingskaart voor een nieuwe eID verloren is gegaan. Hebt je 3 weken voor de vervaldatum van jouw eID nog geen oproepingskaart ontvangen? Vraag dan onmiddellijk zelf bij jouw gemeente een nieuwe eID aan.
In dringende gevallen kan je een spoedprocedure aanvragen met levering binnen 1 of 2 dagen. Let op: hiervoor betaal je wel een hogere kostprijs.
Wat meebrengen?
Bij de aanvraag van jouw eID:
- jouw oproepingskaart;
- een pasfoto niet ouder dan zes maand, die voldoet aan de normen opgelegd door de
International Civil Aviation Organization (I.C.A.O). Het is belangrijk
dat jouw gezicht goed zichtbaar is. Je moet recht in de lens kijken met een
neutrale gezichtsuitdrukking (mond gesloten, geen glimlach);
- jouw huidige identiteitskaart of het vervangingsattest van de politie (bij verlies of diefstal).
Bij het afhalen van jouw eID (gemiddeld 2 tot 3 weken na aanvraag krijg je bericht met de nieuwe codes voor jouw eID):
- jouw oude identiteitskaart;
- de omslag met de pin- en pukcodes voor de activatie van jouw nieuwe identiteitskaart.
Hoeveel kost het?
- Standaard procedure: 21,60 EUR
- Verlies of diefstal: 22,60 EUR
- Dringende procedure (spoed): 132,40 EUR